Barcamp Budapest: A lokalizáció buktatói

Csóka István (Mind Power fordítóiroda) előadása a lokalizáció nehézségeiről, lehetséges buktatóiról szól. A fejlesztők ezt a témát rendszerint elhanyagolják, pedig ha külföldre akar az ember eladni valamit, már a munkafolyamat elején foglalkozni kell vele. Kevéssé ismert fogalom nálunk a globalizálás, ami azt jelenti, hogy a terméket eleve többnyelvűnek szánjuk, például nem alkalmazunk nyelvi poénokat, vagy visszaadhatatlan fordulatokat.

Tipikus hiba, hogy a termékek fordíttatására elhanyagolható időt hagynak a cégek, nem mérik fel a munka volu,enét, költségeit. A tech cégeknek szövegírókat is érdemes alkalmazni, ez olyan fontos szakterület, amihez nem ért mindenki.

A fordító nem lát rá mindenre, sok név, fogalom van, amit magától nem tud kitalálni, hogy adjon vissza. Legyen magyarázó szöveg a leadott szövegekhez, ellenőrizze egy harmadik személy a végeredményt, és a megrendelőnél legyen valaki, aki válaszol a fordítóiroda kérdéseire. Ez az, ami nem működik, ha csak az utolsó pillanatban dobják oda az anyagot a fordítónak.

Adott esetben egy képernyőkép is sok mindent érthetővé tesz a szöveggel kapcsolatban, pl. adatmezők félreérthető kifejezéseinél.

A leadott szöveg legyen lektorált. Érdekesség, hogy a fordítóirodák tudnak javaslatot tenni, melyik országban milyen témában lehet tegezni vagy magázni a felhasználót. Egy másik érdekes kihívás a szöveghossz-korlát, általában 20-40 százalékos eltérést engednek meg. 20 százalék a minimum az egyes nyelvek eltérései miatt.

0 Tovább

Barcamp Budapest: YouTube válogatáskazetta

DragOnTape

Sokszor írtunk már a Dragontape-ről, az idei verseny első indulójáról, ami egy közösségi videoszolgáltatás - lényege, hogy YouTube videókból készíthetünk egy összeállítást, majd az így keletkezett videoválogatást ugyanúgy oszthatjuk meg, ágyazhatjuk be más oldalakba, mint egy YouTube videót. Minek? Minden harmadik YouTube-néző kommentel is, minden második nem egyedül nézi a videót, sőt a kéthartmad kifejezetten közösségben (például házibulin) teszi ezt, számukra egy ilyen eszköz segíthet a közös élmény megélésében. Azért osztunk meg videókat, mert ezzel önkifejezünk: a zenei videók megosztásával saját magunk ízléséről, hangulatáról kommunikálunk. Ehhez kínál eszközt a Dragontape, egy hitük szerint jobb, a felhasználói élményben többet adó eszközt. A lejátszási lista helyett a válogatáskazetta jutott eszükbe, ezt valósították meg videóra.

Webes alkalmazásként indultak, azonban napokon belül elkészül az iPad alkalmazásuk is, s készülnek az okostévék, multimédia-lejátszók meghódítására. Jelenleg 400 000 nézőjük van havonta, üzleti angyaloktól kaptak 125 000 dollárt, további 1,2 milliót várnak, amiből marketingelni, fejleszteni és licenszmegoldásokba fektetni terveznek. A bevételek 60%-át a mobil app letöltésekből várják, s terveik szerint 2013-ban lépik át az önfenntartáshoz szükséges bevételi szintet.

0 Tovább

Barcamp Budapest: JóSzaki.hu - keresik a tökéletes burkolót

"Léteznek-e normális burkolók az országban?" - erre az ősi kérdésre keresi még mindig a választ a tavalyi verseny harmadik helyezettje, a JóSzaki.hu. Tavaly kétezer mesterember kontaktjával vágtak bele a versenybe, idén hétezerháromszázan vannak a rendszerben. Ezzel a legnagyobb ilyen jellegű oldal és a második legnagyobb cégkatalógusa.



A mesterkereső a felhasználónak nem kerül pénzébe, valószínűtlen is, hogy bárki fizetne ezért. Viszont a mesterek fizethetnek azért, ha az oldal valóban terel hozzájuk megbízókat. A szolgáltatás fejlesztésébe a magyar állam is beszállt, a csapatnak sikerült megnyerni egy pályázatot. De érdekelt a JóSzaki sikerében az iWiW is, aminek mikroalkalmazásaként kezdte el pályafutását az oldal.

Mára már nem csak az iWiW-ről lehet elérni a JóSzakit, az adatbázisában keres a Google is. A fejlesztőknek nem az oldal eladása a célja - olyan erről beszélni, mintha szülőként arról értekezne az ember, hogyan fogja eladni a gyerek veséjét, mondta Terray Tamás - hanem a felfuttatása.

0 Tovább

Barcamp Budapest: A Népsport bloggerei

Szponzorelőadás, de egy kis szubjektív említést érdemel, mert az ötlet még most, 2011-ben is jó. Hegedűs Henrik, a Nemzeti Sport főszerkesztője a Népsport.hu-n elindított bloggyűjtőről beszél. Régről ismert kérdések kerülnek elő, újságíró-e a blogger, megbízható-e a tartalom, etc.

Hogy miért jó ötlet? A szerkesztők még időben fedezték fel, hogy lehet a számukra érdekes témában lecsapni a közösnégre, akik adott esetben szakértőként is megállják a helyüket. A sport nagyon ilyen téma, egyes sportágak mellett csapatoknak is vannak bloggerei.

Például az NSO krikett és rögbi-szakkommnetátora most éppen blogger, mert más ehhez nem értett a szerkesztőségben. Vicces, ahogy a Népsport "brandet" ehhez feltámasztották.

Update statporn: A Nemzeti Sport Online olvasóinak 20 százaléka aktív ilyen szempontból, vagyis ennyien írnak blogot vagy kommentelnek rendszeresen. Az olvasók 57-70 százaléka pedig olvassa a sportblogokat. (180 ezres a teljes napi látogatószám az NSO-n.) A 2010 októberében elindult Népsport.hu látogatottsága 30 ezres naponta, Hegedűs szerint ez a legnagyobb ilyen szerkesztett tartalom az országban.

A portálon 350-nél több blog fut, és 3 szerkesztő dolgozik rajtuk/velük.

0 Tovább

Barcamp Budapest: PocketGuide, idegenvezető a farzsebben

2011-ben akar igazán befutni a tavalyi startupverseny első helyezettje. A tervet nem adtak fel a PocketGuide okostelefonon futó idegenvezetőszoftvert fejlesztő csapat, de az indulás nem volt gyors. A projekt 2010 októberére pörgött fel, ekkor zárták le a tárgyalásokat az első olyan kockázatitőke-befektetővel, aki komolyabb összeget szánt a csapatra.

A PocketGuide-ból először a nokiás verzió készült el, de mostanra már elérhető a szoftver iPhone-ra és androidos készülékekre is. A program nem csak felhívja a figyelmet a meglátogatott város látnivalóira, túrákat ajánl, hanem a vele rögzített adatokból túranaplót is készít. Az szerzett élményeket, készített fotókat pedig már Facebookon is meg lehet osztani. Tizennégy város van meg, az idei év feladata, hogy újabb városok kerüljenek be a rendszerbe, és megismerje a nagyközönség is a szolgáltatást.

0 Tovább

Konferenciablog

blogavatar

Konferenciák, szakmai rendezvények élőben, a helyszínről.

Utolsó kommentek